Sunday, August 23, 2009

Perbelajaan Di Bulan Ramadhan

BULAN RAMADHAN

"Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya". AL-ISRA’=27

Bulan Ramadhan adalah satu latihan ketahanan fizikal dan proses mendidik jiwa dan rohani daripada menahan diri dari lapar, dahaga dan melakukan perkara yang dilarang oleh islam.

Setiap kali tibanya ramadhan pasti perbelanjaan akan meningkat.Yang sebaiknya kita harus kurangkan perbelanjaan.Kita sepatutnya berjimat cermat dan bersederhana dengan mengawal perbelanjaan agar tak berlaku pembaziran ketika berbuka puasa atau bersahur. Islam tak menggalakkan umatnya melakukan pembaziran.

Tapi perbelanjaan yang meningkat di bulan ramadhan tak dapat dielakkan, dah jd kebiasaan setiap tahun. Perbelanjaan yang meningkat tu berpunca daripada nafsu lapar, semuanya adalah terlalu mengikut nafsu. Kita selalunya membazir pada makanan saja,beli makanan yang banyak sebab keinginan(nafsu), kalau boleh apa yang dijual di bazar ramadhan tu semuanya nak beli tapi bila dah berbuka puasa bukannya semua yang dibeli kita makan.

Pembaziran seterusnya ialah apabila hampir menjelang raya iaitu persiapan raya...beli baju raya, kuih raya, langsir, dan ada sesetengah nya pula tukar perabot baru.Baju pula berpasang-pasang...tak ke membazir macam tu. Beli ala kadar cukup la dan ikut kemampuan kita.
Satu lagi sebab perbelanjaan meningkat adalah disebabkan kos barangan dan satu sebab lagi seitap kali menjelang ramadhan dan raya mesti timbul masalah kekurangan gula dan tepung. sebab apa jd macm tu??

Untuk nak elakkan perbelanjaan yang meningkat dan pembaziran kita mestilah:
Bijak berbelanja dengan menyenaraikan apa yang nak dibeli.
Beli ikut kemampuan.

Ibn Mas’ud berkata: "membazir-boros ialah membelanja-guna harta di jalan yang tidak benar(salah)".

Berkata Qatadah:"membazir ialah mengINFAQkan harta dalam perkara maksiat, fasad dan tidak haq".

Manakala Ibn Abbas dan Mujahid:"Kalau membelanjakan kesemua harta ke jalan yang benar tidak dianggap membazir tetapi kalau membelanjakan walaupun secupak ke jalan yang tidak haq maka dianggap membazir".

No comments:

Post a Comment